2nd time FIFA BALLON D'OR

2nd time FIFA BALLON D'OR
Herbalife congratulates Cristiano Ronaldo; 2nd time winner of FIFA BALLON D'OR *fueled by Herbalife!

Bantuan Diperlukan?Tanya Saya Bagaimana!!

Name:
Email Address:
Phone Number
Address
How can I help you? Turun Berat
Tambah Berat
Tenaga Bersukan
Pendapatan Sampingan/Sepenuh Masa

Put a website form like this on your site.

Monday, September 22, 2014

Fakta Diet


Apakah yang dimaksudkan dengan makanan seimbang?

Makanan seimbang bermaksud makanan yg mengandungi semua nutrien yg diperlukan oleh badan kita iaitu sekurang-kurangnya 40 jenis.

Kenapa?

Sebab kita mempunyai lebih kurang 90 jenis organ yg mempunyai tugas yg berlainan tetapi saling berkait rapat antara satu sama lain. Setiap organ ini memerlukan khasiat yang berlainan untuk ia berfungsi.

Contohnya :

Otak memerlukan vit. B12,
Jantung memerlukan vit. E,
Mata memerlukan vit. A (diperolehi daripada makanan yang mempunyai Beta Kerotena (pewarna asli yg biasanya terdapat pada lobak merah) iaitu sumber vit. A),
Hati memerlukan kombinasi vit. A, C, & E,
Tulang memerlukan kombinasi mineral Kalsium dan vit. D dsb.

Banyak jenis penyakit kronik yang kita ketahui skrg ni sebenarnya boleh disembuhkan dengan cara menukar tabiat pemakanan harian kita kepada pemakanan yang seimbang. Seperti kata Dr. Adele Davis, anda adalah apa yang anda makan, bermaksud anda sihat kerana makanan yang sihat dan anda tidak sihat kerana makanan yang tidak sihat. Contoh-contoh penyakit yang disebabkan pemakanan tidak sihat adalah Anemia disebabkan kurang zat Besi, Prostat disebabkan kurang zat Zink, Tiroid (Beguk) disebabkan kurang Iodin, Cox-B disebabkan kurang Selenium & vit. E dll. Kesimpulannya, kita kena makan makanan yang memberi kita kesihatan dan bukan hanya mengenyangkan sahaja. Terdapat 3 cara untuk mendapatkan khasiat seperti yang diterangkan tadi.

Cara 1 :

Setiap kali kita ke pasar kita cari lah sayur-sayuran atau buah-buahan yg mempunyai warna seperti lobak merah, bayam purple(inda tau la apa jenis bayam ni), sayuran berwarna hijau (lebih gelap warna hijaunya lagi bagus), buah-buahan seperti tembikai (sikui) warna merah & kuning, buah naga (dragon fruit) berwarna merah & putih, kepayas (papaya). Pendek kata semua sayuran atau buahan yg berwarna-warni lah. Nmpk semuanya sedap2 belaka, tetapi kita kena pilih yg tidak menggunakan baja kimia ataupun racun perosak. Kalau boleh yg organik yg hnya menggunakan baja asli tanpa kimia. Apabila kita memasak makanan seperti sayuran, jangan dimasak dengan kepanasan melebihi 25 darjah Celsius, nanti hilang semua khasiatnya. Buahan pula klu boleh jgn dikupas kulitnya kerana kandungan vit. C pada buahan terletak dibawah kulit dan di atas isi dan bukan pada jusnya seperti yg biasa kita dengar. Namun cara ini sangat mencerewetkan dan banyak wang perlu kita guna untuk mendapatkan makanan-makanan tadi.

Cara 2 :

Cara ini paling senang. Apa susah-susah mau pigi cari semua makanan tadi. Pigi saja sana farmasi, beli saja multi-vitamin atau B-complex atau suplemen yg mengandungi hampir semua (bukan semua) khasiat yang diperlukan. Tetapi persoalannya, adakah ianya SEIMBANG? Kita juga terpaksa melabur banyak wang untuk membeli suplemen-suplemen ini hanya untuk mendapatkan 40 jenis khasiat sehari.

Cara 3 :
ShapeWorks Formula 1 Nutritious Mixed Soy Powder Drink

So terpulang pada anda untuk memilihnya...bagi saya tentulah cara 3..Dengan ShapeWorks-  cepat, mudah, lengkap!

Kenali Herbalife Formula 1 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONTHLY SHAH ALAM FIT CHALLENGE

MONTHLY SHAH ALAM FIT CHALLENGE
PM 01123772476 untuk sebarang persoalan