2nd time FIFA BALLON D'OR

2nd time FIFA BALLON D'OR
Herbalife congratulates Cristiano Ronaldo; 2nd time winner of FIFA BALLON D'OR *fueled by Herbalife!

Bantuan Diperlukan?Tanya Saya Bagaimana!!

Name:
Email Address:
Phone Number
Address
How can I help you? Turun Berat
Tambah Berat
Tenaga Bersukan
Pendapatan Sampingan/Sepenuh Masa

Put a website form like this on your site.

Tuesday, September 9, 2014

#7 Cabaran 30 Hari Blogger: Sejauh mana Pendidikan Itu Penting Bagi Saya



Pendidikan Rasulullah tersendiri,
Ada matlamat dan azam yang tinggi,
Laa Syaqiyyah wa Laa Gharbiyyah,
Tidak timur dan tidak barat.

Ia tali Islamiyyah insya-Allah sunnah Nabi,
Pergaulan lelaki dan wanita terbatas sekali,
Bukan hanya makan gaji bukan untuk digree,
Tapi untuk berdikari untuk menjadi ‘abid pemuja Allah.
Deep maksud lirik nasyid di atas ni kan? saya pernah dengar lagu ni, tapi tak pasti siapa penyanyi asal..Pelajaran dan pendidikan punya maksud yang berbeza. 
Pelajaran= belajar, datang sekolah, dengar cikgu mengajar, buat latihan, buat kerja sekolah, kalau salah guru betulkan.
Pendidikan= Memahami dan mengamalkan. Individu yang terdidik itu dia akan sentiasa mengamalkan ajaran gurunya. tidak kira bidang apa pun. Contoh, guru pendidikan jasmani menegur seorang anak murid kerana berjalan tanpa membongkok sedikit bila di hadapan guru-guru lain. Dan anak murid itu menerima teguran itu dan sejak itu dia sentiasa bongkok sedikit bila melintasi guru-guru..tidak perlulah guru PJ itu bergelar utstaz, tetapi dia telah berjaya mendidik seorang anak menjadi manusia beradab. 

Dengan pendidikan kita akan kenal Allah. 
Bukankah awal-awal agama mengenal Allah??
Sayang sekali di sekolah hatta universiti subjek agama begitu sekejap, sedangkan bumi ini Allahlah yang punya, segalanya Allah lah yang atur, segala rezeki Allah lah yang bagi. Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa ramai umat islam yang muslim di paginya dan kafir pada petang/malamnya. Kerana apa? kerana kita tidak begitu terdidik mengenali Allah. Melalui sikap, tindakan, kata-kata, dan pemikiran , seseorang mudah sahaja tergelincir iman dan akidahnya. Apatah lagi gerakan Syiah dan Wahabi sudah semakin memvirus dalam masyarakat. Sedih mengenangkan ramai kenalan begitu menyanjung penceramah/pemimpin syiah dan wahabi..Nauzubillah..

Dengan pendidikan akan mengangkat darjat seseorang di sisi Allah. 
Allah swt berfirman di dalam KalamNya, bahawa Dia meninggikan darjat hambaNya dengan ilmu dan takwa. Begitu sekali kepentingan pendidikan! Sehingga mengangkat darjat kita disisi Allah Azzawajalla. Beruntunglah anda seseorang itu punya pendidikan tinggi dan punya ilmu, amal dan takwa yang tinggi. Jadi para pembaca sekalian, jangan pernah berhenti mencari ilmu! biarpun anda hanya punya SRP, PMR, SPM, STPM , atau UPSR sahaja, itu semua tidak menentukan tahap ilmu anda semata! banyaaak lagi ruang dan peluang untuk belajar walau apa bidang pun kerana bumi Allah ini luas amat!Subhanallah. 

Pendidikanlah yang mengawal akhlak seseorang. 
Dunia tanpa sempadan yang kita diami kini sudah semakin menyeramkan, dan huru hara! Kerana semua orang sudah semakin tidak kenal Tuhan lantas kehilangan akhlak dan adab sesama makhluk, kepada Rasulullah saw dan paling penting kepada PenciptaNya! Nauzubillah..
Akhbar M**** umpanya, isu2 rosak akhlak ummat lah modal mereka melakukan perniagaan. Boleh dibaca saban hari kes2 rogol, bunuh, buang bayi, khalwat, zina, judi, kelab, pelacuran, ponteng sekolah, vandalisme, dera, liwat, MASYAALLAH , apa sudah jadi dengan masyarakat kita ???

Sedih, sungguh menyedihkan..
lantaran aku terlalu lemah dan daif serta tidak punya kuasa apa untuk membetulkan kerosakan ini melainkan doa..

Pendidikan Menentukan Masa Depan?
Ramai orang menganggap kalau dah gagal pmr, gagal spm, gagal exam university, kena tendang U, hidup sudah tiada masa depan, tiada makna lagi sehingga tergamak mencabut nyawa sendiri kerana tidak tahan ujian tersebut..Saya secara jujur, daripada seorang 5A UPSR, 8A PMR, terus drop down dapat 3A je SPM. Tak sedih langsung! haha. sebab saya yakin, ia bukan penentu masa depan saya, cumanya saya yang malas belajar sungguh-sungguh akibat tekanan masalah peribadi, masalah kesihatan dan kemiskinan keluarga. kalau baca entry cabaran #3, saya ada cerita sikit pasal ni.

Alhamdulillah Allah Maha Kaya, dengan SPM cukup makan tu saya dapat masuk UiTM, dengan lidah suka berpidato dan berdebat ni saya aktif debat bahasa inggeris di UiTM dan tetap punya kawan, kenalan serta kehidupan penuh warna-warni. Malahan bila diuji kesakitan dan kegagalan demi kegagalan dalam peperiksaan U, serta keluar UiTM dengan CgPA sangat tak cukup makan, saya masih punya kerjaya! Hanya berbekalkan diploma analisis pelaburan, saya bekerja di firma saham. Dengan direzekikan rumah syarikat, serta api dan air free! Ya Allah, indahnya cinta-Mu.. Peluang demi peluang, rezeki demi rezeki, anugerah demi anugerah buat insan yang yakin dan sabar dengan ketentuanNya.

Dengan berbekalkan pengalaman2 debat di U jugak saya dapat melakukan perniagaan sambilan buat tambah pendapatan dan membina kehidupan yang diimpikan, biarpun tidak cemerlang dalam pelajaran. Saya pernah jumpa orang kaya-raya dan jutawan yang akademiknya hancur! tetapi mereka terdidik dengan cemerlang dalam UNIVERSITY OF LIFE milikNya..mereka belajar dengan orang yang betul, belajar dari kesilapan, dan sentiasa membaiki diri sehingga mencapai tahap mereka sekarang.

Benarlah. Pendidikan penentu masa depan. TIDAK KIRA bentuk bagaimana pendidikan itu, sama ada secara formal di dalam kelas ber-aircond atau di bawah terik mentari melakukan perniagaan dsbg, jika disertai dengan tindakan tepat dengan apa dipelajari, apa pun yang dilakukan tetap akan memperolehi kejayaan yang diimpikan. yang penting ENJOY THE PROCESS!!

till then, thanks reading!
Wassalam





















 





2 comments:

norhasnizakhalid said...

panjang lebar dear...perkongsian yang baik..

Zayani Zulkiffli said...

Wahh! Macam karangan dah :)

http://nurulzayani.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONTHLY SHAH ALAM FIT CHALLENGE

MONTHLY SHAH ALAM FIT CHALLENGE
PM 01123772476 untuk sebarang persoalan